ET038

Embers – Kout EP

Embers – Kout EP (12″ EP + CD,  200 copies)

New Flemish folklore…

Embers from Belgium are nothing like you ever heard before… and this is no understatement… of course you can hear what the band listens to themselves… their music has the heaviness of Swans, the arty influences of Faith No More and the adventurous side of Novy Svet… It’s been a long time since post-industrial music sounded so daring, unexpected and twisted…

Embers are a two-headed Dada orchestra that hammers away on drums, plays around with electronics, jams on guitars and sings in their own West-Flemish dialect… this results in what you could call “new Flemish folklore”… one moment you think you are listening to folk music, the next to industrial and the next to ambient… it is all there… most of the time all together in one single song… this is music for the  experienced listener… maybe… or just for anybody who  wants to hear something completely different
from time to time…

Tracklisting:

A1 Lagrou
A2 Up/null
A3 Lichtzwart

B1 Ertefretter
B2 Kwaadbloed
B3 Nielude

Selected press quotes:

“… Flemish two-piece Embers has a lot going on their Kout EP. … Still, Kout is NOT a hodgepodge of a couple of interesting elements taken from coldwar avant-garde and industrial music lumped together with that sound with which the Italian-based Punch labels had us mesmerized for a while. No sir, Kout is actually very well composed, fresh and unpredictable at each turn. This might sound as if the EP is kind of all over the place, but even though it is quite eclectic in its movements, it still manages to retain a distinct and authentic style…” (Vital Weekly)

“… Combining guitar riffs to noises, treated or shouted vocals and everything their imagination could suggest them to play after they hit the record button, Embers are able to mesmerize you with their music and you can check it if you are into Einsturzende Neubauten and aren’t afraid to check something that has no rules but it’s all instinct and pure energy, Embers are a band you have to try.” (Chain DLK)

“… met ‘Ertefretter’ hebben ze niet alleen één van de best bekkende titels ooit, maar wat ons betreft ook een serieuze culthit te pakken. Werkelijk alles zit erin. Monotone teksten die perfect mee te stampen zijn, gitaarriffs die doen denken aan Swans anno 2014, een drum waarvan onze maag keert en een onheilspellend einde dat nog het best zou passen bij de betere horrorfilm, wanneer iemand levend doch extreem langzaam gevild wordt. Nu alleen nog een subcultuur vinden die ook effectief de moeite neemt om naar Embers te luisteren en klaar is Kees zou je zo denken.” (Mother Love Music)

“…Wat meteen opvalt is de progressie die deze groep heeft gemaakt sinds Lichtzwart. Die EP was weliswaar ronduit geniaal maar de sound was soms nog wat mager. Nu gaat men vlotjes door de geluidsmuur. Alles klinkt ook nog een pak organischer en doorleefder. Een tweede vaststelling is het gemak waarmee Embers van sfeer en stijl wisselt zonder dat dit echt opvalt. Je blijft verdwaald in die absurde dadaïstische sfeer, hoe hard Embers ook zijn best doet om te stijlhoppen. … Tja, deze EP is echt belachelijk goed. Veelzijdigheid werd zelden zo mooi auditief vastgelegd. Het zou een schande zijn om dit niet in huis te halen. (Dark Entries)

“…Es passiert eher selten, aber ab und zu wird man doch mal wieder positiv überrascht, was da an Musik so in die Welt geht. Jüngst gelang dies dem Duo EMBERS aus Belgien mit ihrer E.P. „Kout“ bei mir, die mit einem wilden Stilmix aus Combat Folk, Post-Industrial und Punk-Attitüde aufwarten und dazu noch in einem West-Flämischen Dialekt singen.” (Nonpop)

“…Donkere drums clashen met akoestische gitaar, gabberbeats met marsroffels, heavy synths met vrolijke vocalen en geneurie met microgetik. … “Kwaadbloed”, dat de woestijnsferen van Calexico verenigt met de plaatslagerij van Einstuerzende Neubauten, is onze favoriet. Om de verdere sfeer te beschrijven die door deze EP dwaalt komen we tot bij Madensuyu die David Shea én Flip Kowlier heeft ingelijfd als slotsom.” (RifRaf)

“…Nu komen ze met hun volgende 12” Kout EP, waarop een bevreemdende muzikale wereld scheppen haast een koud kunstje lijkt voor de twee Vlamingen. In ruim 26 minuten presenteren ze 6 tracks, die weer een duistere dwarsdoorsnede van tijd en genres vormen. Het ademt soms de sfeer van de jaren 80 uit en op andere momenten zitten ze weer in het hier en nu, zij het in een parallelle dimensie. Industrial, dark ambient, ebm, wave, avant-garde, alternatieve rock, post-punk en gothic passeren allemaal in steeds wisselende combinaties de revue. Dat larderen ze met allerhande experimenten, folk elementen en bezwerende zangpartijen. … Het levert een soort apocalyptische, bloedstollende soundtrack op die voor een geweldig luisteravontuur zorgt. Een ware thriller, die je gewoon zelf moet ondergaan. Embers levert een bij de strot grijpend en intrigerend album af.” (Caleidoscoop)