ET040

Neugeborene Nachtmusik – Neugeborene Nachtmusik

Neugeborene Nachtmusik – Neugeborene Nachtmusik (LP, 200 copies / 20 copies silk screen printed sleeve)

Bring on the night…

Some years ago an album by Dutch band Milligram Retreat (Enfant19, 2011) was released on Enfant Terrible. The album got raving feedback from press and music enthusiasts. Sadly
the project was short lived… but straight after the project came to an end Maurice Hermes, the mastermind behind it, started his solo project called Neugeborene Nachtmusik. Now is the time to pour his debut album out over you… an album simple entitled “Neugeborene Nachtmusik” and highly awaited…

Residing in Berlin Neugeborene Nachtmusik has shaped his music more and more these past few years into an unique style of this own… some results of this were displayed already on the various artists releases Exploitation (ET017, 2012), I Am Enfant Terrible (ETX, 2014) and Post-everything (ET034, 2014)…

This album is a pitch black experience… a shamanistic ritual and a dark trip which takes you by the hand and leads you beyond and back… you get served six long tracks with effective minimalism and trance indulging sounds… influences from elektro, techno, industrial, noise and (black) metal can be traced… the album is diverse but coherent in displaying the specific personal style of Neugeborene Nachtmusik…

Tracklisting:

A1 Last Day Of Winter
A2 Schaf Auge Rabe
A3 Kino Sputnik

B1 Horse
B2 Mola Mola
B3 Sacrifice

Selected press quotes:

“… een oergevoel, een geluid waarin toekomst én afkomst samenkomen. Klinkt bijna Oosters. En ook die typering is niet vreemd. Voor Hermes bestaan muzikale hokjes niet. Vroege elektronische muziek, pure techno, komische rock, electro, donkere ambient, industrial en noise: voor hem zijn het niet meer dan smaken om het schizofrene geluid van Neugeborene Nachtmusik neer te zetten. (Gonzo Circus)

“…Neugeborene Nachtmusik put uit tegenstellingen die elkaar haarfijn aanvoelen en aanvullen. Verleden in toekomst, digitaal in analoog, melancholie verstrengeld in een onheilspellend soort sci-fi romantiek. Neugeborene Nachtmusik is puur retrofuturisme. Andere begrippen die dit project duiden: weids, caleidoscopisch, industrieel. Noem het muziek voor een nachtclub in de nabije toekomst op een verre planeet.” (The Post Online / Harry Prenger blog)

“…Hermes rijgt elektro, industrial, dark ambient, noise, gothic en Middeleeuwse elementen aaneen tot een krachtige donkere vuist. Jagende synthesizers, logge dreigende beats en schimmige noise maken de dienst uit, al dan niet met haast onhoorbare zang op de achtergrond. Het is allemaal uiterst spannend en intrigerend. Je moet hierbij denken aan een eigenzinnige dwarsdoorsnede van Calva Y Nada, Skinny Puppy, Will, In Slaughter Natives, Cabaret Voltaire, The Haxan Cloak en Phil Von. Een hypnotiserende trip door een wonderschoon en angstaanjagend nachtlandschap.” (Het Schaduwkabinet / De Subjectivisten)

“… C’estle genre d’album qu’on ne eçoit qu’une fois à l’année, le disque dont on saitpertinemment que dans dix ou vingt ans on l’écoutera encore si la vie lepermet. … et il y a surtout ce morceau quicommence sans crier garde et qui nous emporte très loin : l’incroyable”Mola”. Un beat lourd, lent, entêtant, et déjà morbide à lui seul,puis les synthés arrivent, les raclements et sifflements subliminaux, leseffets qui peuvent rappeler les titres les plus lugubres de Cabaret Voltaire (période79-80) et ce chant-complainte incroyable, paralysant, qui nous laisse dans unétat de stupéfaction et d’admiration totale. Une musique déchirante qui demandede ne pas avoir peur d’explorer la noirceur en nous. Ce sera peut-être troptourmenté pour certains auditeurs, les autres atteindront le nirvana.” (Obskure Magazine)

“…dit is weer een vreemd doch zeer intrigerend werk waar op die o zo lastige grens tussen lawaai en muziek gebalanceerd moet worden. Want echt een lied kunnen we opener ‘Last Day Of Winter’ nu niet meteen noemen, al zou David Lynch er best zijn plezier mee hebben in zijn volgende film. … echt gecharmeerd worden we van de hypnotiserende drums op ‘Schaf Auge Rabe’ en ‘Kino Sputnik’, waar de eerste met wat verbeelding een remix van de muziek van EMA‘s ‘Neuromancer’ door The Haxan Cloack is en ‘Kino Sputnik’ ongeveer moet zijn wat er gebeurt als we een soundbattle zouden krijgen tussen Gesaffelstein en The Knife. … hoe vaak we ook aan andere bands moeten denken, de stempel die Hermes drukt op zijn muziek is onmiskenbaar. Zo heeft hij de gave om met zijn minimalistische aanpak grootse genres uit lang verloren tijden aan te pakken en te gebruiken, zoals Detroit techno in het meer dan acht
minuten durende ‘Horse’… (Mother Love Music)

“Neugeborene Nachtmusik’s self-titled album on Enfant Terrible contains many different kinds of darkness. The oleaginous darkness of an ecological armaggedon, the fractally decomposing darkness of nocturnal woods, the electronic darkness of an invisible servo-powered algorithmic fist just before it crashes your digital mirror. It is pretty damned great and you should get it…” (20jazzfunkgreats)

“… Haunted synthesizers are depicting an almost medieval kind of story in spite of the industrial leading sound, soaked in fear inducing and grief raising ragged distortion.” (The Attic)