ET002

Tobias Bernstrup – 1984

Tobias Bernstrup – 1984 (12″, 517 copies)

 

Hate Is Love…

Swedish visual and performance artist Tobias Bernstrup looks like a 21st century Klaus Nomi. His visual work is presented at exhibitions world wide. Next to that he is a gifted musician. He is able to create extremely catchy synth /elektro pop tunes while never crossing the line of delivering overproduced tracks. The sound of his tracks is like a hybrid of the arty side of Klaus Nomi with the pop side of Pet Shop Boys.

This 4 track EP is built around the theme (and title track) ‘1984’. But this theme is extended and made up to date. The Orwellian theme of total state control in which civilians are constantly watched and reality is manipulated is probably more actual as ever. This central theme is given a more individual and neo-romantic touch with the track ‘Light Years Apart’, while the hostile state aspect is getting more of a sci-fi interpretation in ‘Enemies Of The Earth’. Closing  track ‘Data Love’ combines the Orwellian sentiments of loneliness with the more contemporary vision on modern mankind of Houellebecq.

The cover sleeve consists of two paintings by Tobias Bernstrup himself and fits the central theme perfectly.

Despite the rather serious theme of the record this EP features simply excellent decadent music for the dancefloor. It combines elements of classic synth pop, elektro, EBM, italo disco and laser dance. There is no escape… you will have to love it!

Tracklisting:

A1 1984
A2 Light Years Apart

B1 Enemies Of The Earth (Space Mix)
B2 Data Love

Selected press quotes:

“…Bernstrup lonkt weliswaar naar de charts van weleer, maar kiest resoluut voor kwaliteit. De songs zijn namelijk uitstekend en daardoor blijft deze 12 inch moeiteloos overeind. ‘1984’ telt slechts vier nummers en dat zorgt er voor dat ze alle vier onmiddellijk in de oren blijven plakken. Zonder veel moeite kunnen ze zo worden gelinkt aan het geluid van de recent gerehabiliteerde Pet Shop Boys of de al lang vergeten Peter Godwin. Pretentieloos amusement van hoog niveau, heet zoiets.” (Gonzo Circus)

“…his songs are perfect emulations from the good-old synthpop from this (1980’s, ed.) legendary decade. The songs “1984”, “Light Years Apart” and especially “Enemies Of The Earth” are remarkable exponents from high tech synthpop music. … This is definitely an artist we’ve to keep an eye on!” (Side-Line Magazine)

“…this represents a brilliant rehash of classically campy 1980s sound.” (It’s A Trap)

“…Alles in allem bekommt der Minimal-Electro Hörer mit „1984“ eine richtig feine und durchgängig tanzbare EP geboten. Gerade aufgrund des hohen Ohrwurm-Faktors, der klaren Produktion und der Tatsache, dass diese Scheibe mal wieder auf nur knapp 500 Exemplare limitiert ist, kann man ein schnelles Zugreifen bedenkenlos empfehlen. Anspieltipps: alle 4 Tracks!” (Terrorverlag)

“…Fans of future New Romantic, Klaus Nomi, firing laser pens into other people’s eyes, Arthur Scargill and ancient synths subjected to arpeggiator abuse should consider getting on the case.” (Norman Records)

“…catchy and dancey 80s italo disco sounds. If you already know old Bernstrup releases like the 2002 “Re-Animate Me” album, you are already used to his good electro synthpop sound but this time “1984”, “Light Years Apart”, “Enemies Of The Earth (Space Mix)” and “Data Love” recall me the songs of people like P. Lion, Gazebo or Baltimora with those characteristic choruses and catchy melodies.” (Chain DLK)

“.,.Bernstrups retro is futuristisch. Zoals Kraftwerk en Jarre ook nu nog getuigen van een toekomst die nog niet is, al zagen zij die voor zich ten tijde van het maken van de ijkpuntplaten. Zoals George Orwell of Aldous Huxley die voor ogen zagen bij het schrijven van hun ijkpuntromans. Bernstrups retro bewijst de futuristische kracht van de pioniers eens te meer en brengt retro en futuro samen in een ‘nu’. Een ‘nu’ dat tot dansen stemt. Liggen defaitisme of dystopie en hedonisme niet vlak naast elkaar op één kussen? Bernstrup bewijst zo.” (KindaMuzik)

“…Vous vous ennuyiez de la “power new wave” du début des années 1980 et de ses chanteurs aux voix cristallines ? Nous trouverez en Tobias Bernstrup le digne héritier des Marian Gold (Alphaville) et autres Morten Harket (A-Ha). Ces vocalistes venus du froid partagent un même sens de la mélodie et un même amour des effets, disons… “expressifs”. Ruptures rythmiques, chœurs féminins enflammés et cascades de notes synthétiques parsèment en effet 1984 pour la plus grande joie de ceux osant proclamer leur amour pour un certain eurotrash de qualité. “Klaus Nomi des années 2000″ selon son label, Bernstrup puise ainsi avec plaisir dans les plates-bandes du dance des trente dernières années, nettement pour le meilleur. En voici deux exemples (en écoute seulement) : 1984 bien entendu, et la bien nommée Data Love. Jouissance assurée pour les amateurs.” (Blackout Musique)