Various Artists – Kamp Holland (2LP, 623 copies)
Je vais resister…
Enfant Terrible was one of the first labels to give recognition and attention to the pioneers of minimal electronics / proto-elektro / avant-garde pop / experimental pop music from the late 1970’s and early 1980’s. Next to that it is one of the few labels in this field of music that truly invests in the development of new talents in this music tradition. In short: Enfant Terrible has been mapping the field of this counter culture and contributing to its development since the very start of its activities.
But in this world of followers and copycats we have an agenda of our own. We go furthur and dare to move into new territories. Both when it comes to content and ways of organizing the business part we are at the forefront of independent music culture. We keep it real, stay ourselves and a hundred percent independent.
While Enfant Terrible for an important part has built the current niche of minimal electronics we also have always looked beyond rigid style definitions and established artists. All our compilation releases have been highly acclaimed for this.
The time is now… we go for the logical next step… supporting and contributing to the local music scene.
“Kamp Holland” is an overview of the current independent electronic music scene from Holland. Some of the artists on this compilation have been inspired by the music tradition we have been building. Others are inspiring Enfant Terrible in its current development. Always furthur we go…
This is the Royal Dutch Underground!
Tracklisting:
A1 Lesbian Mouseclicks – Bye Bye
A2 Bakeliet – Don’t Let Them Know
A3 Distel- Dögn
A4 Neurobit – Inner Hideaway
B1 Pornologic – Pterodactyl Extraordinaire
B2 Staatseinde – Ruimtevaart Vooruit
B3 Hunter Complex – Desert
B4 Autonon – Not For Immortals
C1 Sololust – Space Drama
C2 Milligram Retreat – Allégement
C3 Puin+Hoop – Slaapstaking
C4 Hadewych – Apse
D1 Logosamphia – La Hars
D2 Peter Quistgard – NONO
D3 Murw – Een Soort Van Geel
D4 Treasure Of Grundo – Itlien
Selected press quotes:
“…‘Kamp Holland’ waarbij minimale elektronica met wortels in de vroege jaren 1980 (Lesbian Mouseclicks, Bakeliet, Distel, Pornologic, Hunter Complex, Sololust, Milligram Retreat) wordt afgewisseld met meer experimentele geluiden (Neurobit, Puin + Hoop, Logosamphia, Murw) en zelfs breakcore (Autonon, Peter Quistgard). Op die manier slaat Enfant Terrible een brug tussen vroeger en nu enerzijds, en weet het dat retrostigma enigszins van zich af te gooien anderzijds. Met Puin + Hoop of uitblinker Hadewych worden weliswaar geen nieuwe artiesten in de spots gezet, maar worden vooral minder voor de hand liggende acts geïntroduceerd in een scene die ze misschien zelf niet zou oppikken. Ook dat is een verdienste die Enfant Terrible op haar konto mag schrijven. … ‘Kamp Holland’ wil naar eigen zeggen een onderbelicht deel van de Nederlandse muzikale tegencultuur documenteren en is daar met deze dubbelelpee met verve in geslaagd. ‘Kamp Holland’ biedt namelijk de perfecte inkijk in een boeiende muzikale tegencultuur.” (Gonzo Circus)
“…Kamp Holland brings together pop elements, industrial textures, naïve melodies and a modicum of unusual experimentation, and in the process delivers a compilation album effort worthy of exploration. … Whilst I doubt that Queen Beatrix is currently getting down to the Lesbian Mouseclicks, this is music fit for royalty; embrace the Royal Dutch Underground.” (Cyclic Defrost)
“…Kamp Holland, c’est ainsi, selon les propres termes d’Enfant Terrible, deux vinyles d’ “électronique minimale”, “proto-elektro” ou “pop avant-garde” : la volonté de transcender les genres est affichée et revendiquée au sein de cette collection iconoclaste. L’ensemble, d’un intérêt constant à défaut d’une qualité soutenue, oscille entre des chansons dansantes de facture classique auxquelles s’opposent plusieurs pistes instrumentales. La nature plus ou moins accessible de ces dernières (on varie des rigolotes Pterodactyl Extraordinaire par Pornologic ou La Hars de Logosamphia, aux plus bruitistes Slaapstaking de Puin + Hoop et NONO de Peter Quistgard) compte d’ailleurs pour beaucoup dans l’aura expérimentale qui se dégage de prime abord à l’écoute de la compilation. Certains seront peut-être rebutés par les changements fréquents et radicaux de tempo et d’ambiance qui surviennent d’une piste à l’autre, changements qui peuvent rendre plus difficile une écoute suivie des disques; pour notre part, nous préférons saluer le courage de l’étiquette qui ose nous offrir un produit différent et authentique. À chacun ensuite d’en juger selon ses propres goûts et inclinations. (Blackout Musique)
“…‘Kamp Holland’ bevat een zeer breed scala aan elektronische acts uit diverse (sub)stijlen. Opvallend is hierbij dat het materiaal ondanks de grote variatie aan stijlen van een constante, zeer hoge kwaliteit is. … Enfant Terrible geeft ons met ‘Kamp Holland’ een dwarsdoorsnede van de elektronische undergroundscene. Als we op deze verzamelaar af mogen gaan, staat die er uitstekend voor. Als we bij MusicFromNL cijfers of sterren zouden uitdelen, kreeg deze verzamelaar van Enfant Terrible het volle aantal punten. Wereldplaat!” (MusicFromNL)
“…Opvallend genoeg is Kamp Holland een rijkgeschakeerde waaier waarin de kwaliteit nooit aflaat en allesbehalve een van de hak op de tak springende lappendeken. Sterker: waar de gepresenteerde talenten zich hebben laten inspireren door de voorhoede die Enfant Terrible eerder uitbracht, voeren zij samen genomen een coherente klank ten tonele die als eigen aan het label gekenschetst moet worden. Van nerdy navelstaarderig tot ziedende breakcore, van industrieel tot dromerig en trippy vervoerend, presenteert Enfant Terrible hier niet alleen een Oranjeselectie om fier op te zijn, maar geeft het label zichzelf vooral een gezicht in het heden. (KindaMuzik)
“…Enfant Terrible bewijst niet alleen internationaal te kunnen scoren, maar ook een vinger aan de pols te hebben van de Nederlandse electronica.” (Eclectro)
“…Enfant Terrible ontgint een deel van de tegencultuur en brengt de vondsten naar een select publiek van liefhebbers. Het samenstellen van Kamp Holland moet monnikenwerk zijn geweest. … Kamp Holland bulkt van het talent. Enfant Terrible rekt er ook de grenzen van de eigen niche mee op. … Mooie staalkaart van een opbloeiende Nederlandse tegencultuur dus.” (Observaties vanaf de zijlijn / Theo Ploeg.net)
“…Na de eerste vier nummers is het al weer duidelijk hoe een lekker plaat dit is, waar de muziek naadloos in elkaar overgaat en je geen moment het gevoel hebt op te moeten staan om een nummertje over te slaan. … Enfant Terrible geeft Nederland een reden om trots op te zijn die hopelijk wel wat stemmen trekt.”(ROAR E-zine)
“L’autre pays du fromage est aussi celui d’une minimal wave et d’un underground froid comme un cul de mort. Enfant Terrible, défenseur hyperactif de ces sons old-school sort une nouvelle compilation double LP vinyle, Kamp Holland, qui fait le tour de tout ce qui grésille et grogne dans
les caves hollandaises en ce moment, un panorama de ce que le label appelle le Royal Dutch Underground. On est bien servis en proto-electro, cold wave et sons industrieux de Lesbian Mouseclicks (le très martial, speed et nerveux « Bye Bye » en ouverture des hostilités), Bakeliet, Neurobit,
Logosamphia, Sololust et bien d’autres.” (D-Side)
“…pulsating and menacing electro sounds (good one “Bye bye” by Lesbian Mouseclicks), synth retro sounds (Bakeliet with “Don’t Let Them Know”, Neurobit with “Inner Hideaway”, Pornologic with “Pterodactyl Extraordinaire” and Milligram Retreat with “Allégement”), great synth electro wave (really nice and melodic “Ruimtevaart Vooruit” by Staatseinde and a good dancey one “Desert” by Hunter Complex), orchestral breakbeat (Autonon’s “Not For Immortals” reminds me of Venetian Snares), dark electronic sounds ( Milligram Retreat with “Allégement”), experimental noisy tunes (Puin+Hoop – Slaapstaking), percussive post punk (Hadewych with “Apse” sound like a mix of Einsturzende Neubauten and UK Decay), circus weird experimental tunes (Logosamphia with “La Hars” sounds like a 60s hammond toon song mixed with breakbeat on the final part), pure pulsating electronic noise (Peter Quistgard with “NONO” sound like a gabber track composed with a Commodore 64 while Murw with “Een Soort Van Geel” sound like a throbbing electro noise collage) and melancholic pop wave (like the closing “Itlien” by Treasure Of Grundo). …” (Chain DLK)
“…Jedenfalls bekommt der Hörer auf insgesamt 16 elektronischen Tracks einen Überblick über die holländische Independent Electronic Music. Einige Acts wie BAKELIET, DISTEL, NEUROBIT, STAATSEINDE oder MILLIGRAM RETREAT orientieren sich dabei eher am klassischen Minimal der späten 70er und 80er, andere wie LESBIAN MOUSECLICKS, PORNOLOGIC, HUNTER COMPLEX, SOLOLUST oder HADEWYCH liefern neue Styles. Aber auch Breakbeat und Jungle findet Einzug bei Enfant Terrible mit AUTONON, PETER QUISTGARD oder MURW. Somit ist für fast jeden elektronischen Geschmack etwas dabei und das teilweise auf überraschend hohem Niveau. Mindestens die Hälfte der Songs sind richtige Kracher, die gerne auch die Szene-Tanzfläche beschallen können.” (Terrorverlag)
“…Op Kamp Holland presenteert het label een staalkaart van wat er zoal zijn kop boven de Nederlandse elektronische loopgraven uitsteekt. En dat op dubbel-vinyl. De muziek die op ons wordt afgevuurd is opvallend onhip.”(File Under)